SLOVENSKÝ VÝBOR SVETOVEJ ORGANIZÁCIE PRE PREDŠKOLSKÚ VÝCHOVU
ORGANISATION MONDIALE POUR L’EDUCATION PRESCOLAIRE
WORLD ORGANISATION FOR EARLY CHILDHOOD EDUCATION
ORGANIZACIÓN MUNDIAL PARA LA EDUCACION PREESCOLAR
MŠ Jurkovičova 17, 08001 Prešov, e-mail:minova@unipo.sk, mobil: 0903117772
Správa o činnosti Slovenského výboru Svetovej organizácie pre predškolskú výchovu (OMEP)
za rok 2009
1. Významné konferencie
A, Predprimárna edukácia v kontexte obsahovej reformy.
19.-20.6.2009 v Dudinciach sa uskutočnila pod záštitou podpredsedu vlády a ministra školstva SR Jána Mikolaja odborno – pedagogická konferencia pod názvom Predprimárna edukácia v podmienkach súčasnej reformy. Organizátormi tejto konferencie boli SV OMEP, Ministerstvo školstva SR, Prešovská univerzita v Prešove, Pedagogická fakulta, Metodicko – pedagogické centrum Bratislava a Štátny pedagogický ústav.
Cieľom tejto konferencie bolo: na základe empírie a teoretickej reflexie poukázať na kľúčové a primárne komponenty pri predprimárnej edukácii v kontexte obsahovej reformy.
Hlavné príspevky svojim obsahom prezentovali genézu vzniku obsahových zmien v našom školstve, ale aj súčasnosť a najmä budúcnosť kontinuálneho vzdelávania učiteľov materských škôl. Prvým z hlavných príspevkov bol príspevok Kataríny Guziovej zo ŠPÚ, ktorý bol zameraný na Výsledky výskumu kompetencii. Druhý príspevok je od Márie Podhájeckej z PU v Prešove z Pedagogickej fakulty pod názvom Programy pre materské školy v premenách času. V treťom príspevku od Viery Hajdúkovej sa dozvieme informácie o Príprave materských škôl na tvorbu školských vzdelávacích programov. Jadranka Földesová sa venovala problematike Stavu a úrovni výchovno – vzdelávacej činnosti a učeniu sa detí. Vzdelávanie pedagogických zamestnancov materských škôl ako súčasť reformy vzdelávania – národný projekt bolo témou Beátky Šlahorovej.
Ďalšie príspevky by sme mohli rozdeliť do dvoch rovín – teoretickej a praktickej. V teoretickej rovine boli ladené nasledovné príspevky. Gendiarová,M.: Teoreticko – filozofické východiská v kontexte obsahovej reformy v predškolskej edukácií; Slezáková, T.: Kľúčové kompetencie a budúca rola žiaka; Hanuliaková, J.: Rozvoj sociálnych kompetencií u detí vmaterskej škole v kontexte sociálno-emocionálnej klímy; Podhájecká, M. – Gmitrová, V.: Aktívna úloha učiteľky pri koordinácii hrových činností detí v materskej škole; Gendiarová, M.: Poňatie osobnosti dieťaťa ako východiska zmeny filozofie aplikovanej v podmienkach edukačnej praxe materskej školy; Kostrub, D.: Možnosti rozvíjania konštruktívneho a seba-organizujúceho potenciálu detí; Portíková, A.: Predčitateľská a predpisateľská edukácia v materskej škole; Miňová, M.: Zmeny v našom školstve – poznatky a skúsenosti.
Odrazom empírie pre potreby pedagogickej praxe boli tieto príspevky: Hudáková,V. – Miňová,M.: Možností uplatnenia Freinetovských techník v školskom vzdelávacom programe materskej školy; Cviková, E. – Szekeresová, E: Ako sme tvorili školský vzdelávací program : Cesta okolo sveta; Paleschová, J.: Tvorba učebných osnov v materskej škole; Galeštoková, J.: Tvorba učebných osnov v materskej škole; Marková, V.: Plánovanie výchovno – vzdelávacej činnosti v materskej škole.
Konferencia mala svoju aj odborno – praktickú časť, ktorá bola realizovaná cez okrúhle stoly na tému: Tvorba ŠkVP s dôrazom na tvorbu učebných osnov, Rozvíjanie kompetencií detí
s členkami lektorského tímu projektu: Vzdelávanie riaditeliek a učiteliek materských škôl ku tvorbe školského vzdelávacieho programu
Závery konferencie:
- V edukačnom procese materskej školy rozvíjať osobnosť dieťaťa predškolského veku po všetkých stránkach: kognitívnej, sociálno – emocionálnej, perceptuálno – motorickej prostredníctvom hry, učenia a práce.
- Odkloniť sa od receptívnej, verbálnej a pamäťovo založenej práce učiteľa a sústrediť sa na celostný rozvoj osobnosti dieťaťa.
- Poskytnúť príležitosť každému dieťaťu rozvíjaním aktivity dosiahnuť stanovené ciele a dosiahnuť tak pocit úspechu a sebarealizáciu jedinca.
- Vyhnúť sa rôznym omylom a chybám spôsobeným neprimeraným pôsobením bez rešpektovania individuálnych potrieb, ktoré by mohli viesť k poškodeniu osobnosti dieťaťa.
- Dosahovať ciele v zmysle novej koncepcie a čo najviac sa približovať k ideálu výchovy a vzdelávania, ktorý smeruje k človeku dobrému, múdremu aktívnemu, šťastnému a zodpovednému.
- Prispôsobiť stratégie výchovno-vzdelávacej činnosti a učebné zdroje individuálnym potrebám, záujmom a požiadavkám jednotlivých detí.
- Individualizovať edukačné pôsobenie, diferencovane pristupovať k deťom na základe ich schopností, vzdelávacích, emocionálnych, sociálnych potrieb, záujmov, individuálnych odlišností, štýlov učenia sa a pod.
- Zdokonaľovať a rozvíjať kvalitu profesijných spôsobilostí prostredníctvom kontinuálneho vzdelávania a osobnej kultivovanosti každej učiteľky, aby s ostatnými učiteľmi zvládla zmeny, ktoré priniesla školská reforma.
B, Od detskej opatrovne k materskej škole.
Slovenský výbor Svetovej organizácie pre predškolskú výchovu (OMEP), Spoločnosť pre predškolskú výchovu, Ministerstvo školstva SR, Krajský školský úrad Banská bystrica, mesto Banská Bystrica, Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici, Pedagogická fakulta, Katedra elementárnej a predškolskej pedagogiky zorganizovali 4.11.2009 medzinárodnú odborno -vedeckú konferenciu pod názvom Od detskej opatrovne k materskej škole pri príležitosti 180.výročia založenia prvej detskej opatrovne, ktorá sa uskutočnila pod záštitou podpredsedu vlády a ministra školstva Jána Mikolaja.
Cieľom konferencie bolo: Prehĺbiť a obohatiť poznanie o predškolskej výchove na Slovensku z historického aspektu a podporiť potrebu a význam inštitucionálnej výchovy v 3. tisícročí.
Úvod konferencie patril deťom z materskej školy, ktoré všetkých prítomných pozdravili veľmi pekným programom. Konferencie sa zúčastnilo 172 účastníkov z celého Slovenska. Hlavné príspevky odprezentovali pozvaní hostia: Bronislava Kasáčová (Od detských opatrovní po predškolskú edukáciu), Eva Šmelová (Česká mateřská škola v historickém vývoji), Beata Kosová (Súčasný svet a materská škola) a Viera Hajdúková (Materské školy dnes).
Od 14 odborníkov odzneli príspevky v pléne v tomto poradí: Valentína Trubíniová (Retrospektívny pohľad na výchovu a vzdelávanie detí v prvých detských opatrovniach na Slovensku), Dušan Kostrub (Montanae Civitatis Neosoliensis philanthropicum institutum – schola pro educatione infantum (Ecce eventum!). Quantuscumque, quid agis?),Mária Podhájecká (Prvé opatrovne a prvý Ústav pre výchovu opatrovkýň v Prešove v kontexte ďalších vývojových edukačných tendencií), Katarína Guziová (Detské opatrovne na Spiši a filantropické hnutie), Elena Pajdlhauserová (Od detských opatrovní k materským školám v sústave škôl), Ilona Uváčková (Materská škola na prahu školskej reformy), Monika Miňová (Materská škola očami odborníkov a laikov), Alena Doušková (Potreby detí a špecifické mikroprostredie materskej školy), Alena Kováčiková – Jana Lenghartová – Ingrid Valovičová (Dieťa a detstvo včera a dnes), Mária Vargová – Jolanta Karbowniczek (Rozvoj sebadôvery u dieťaťa predškolského veku pomocou hry), Monika Krajčovičová (Rozvoj tvorivosti v súčasnej materskej škole), Eva Severíni (Využitie multimedií vo vyučbe v predprimárnej edukácii), Daniela Valachová (Rozprávka a jej symbolická projekcia do detského výtvarného prejavu) a Ivana Krupová (Možnosti interpretácie vizuálneho umenia vo výchove detí predškolského veku).
Príspevky sa venovali historickým východiskám predškolskej výchovy v krajinách Európy a na území Slovenska a Česka. Jednotliví autori venovali pozornosť zakladateľovi predškolskej pedagogiky Friedrichovi Fröbelovi a jeho zásadnému prínosu pre rozvoj teórií predškolskej edukácie. Zameriavali sa na súvislosti vzniku prvej detskej opatrovne, ktorej základy položila M.T. Brunschwická. Rozvoj predškolskej edukácie dnes má svoje korene v prvej polovici 19. storočia. Mnohé príspevky boli zamerané na súčasnosť predprimárnej edukácie. Nachádzame v nich odraz aktuálnych obsahových a legislatívnych zmien, ktoré sa uskutočnili v našom školstve v poslednom období.
Počas vystúpení v pléne, bola ponúknutá pre účastníkov konferencie návšteva materskej školy na ul. Lazovná, kde bola prvá detská opatrovňa. Deň bol spestrený aj sprievodnými akciami: predajom odborných kníh a výstavou rôznych didaktických pomôcok.
Závery z odborno – vedeckej konferencie:
- Systematickým vzdelávaním učiteliek pre materské školy vytvoriť vzdelanostnú základňu pre rozvoj pedagogického myslenia v širšom meradle.
- Predškolskú výchovu chápať ako predprimárne vzdelávanie a považovať ju za produkt súčasnej vyspelej doby.
- Materskú školu chápať ako inštitúciu, ktorá je založená na princípoch celostného rozvoja dieťaťa, s hlbokým chápaním detského sveta a psychiky, najvhodnejšie miesto prípravy dieťaťa pre život a školu.
- Učitelia materských škôl musia zvládnuť evalváciu vlastnej práce aj práce školy v kontexte školských vzdelávacích programov.
- Výchova pre lepšiu budúcnosť predpokladá predovšetkým od učiteľov už v materskej škole byť osobným vzorom a viesť deti k hodnotám: hlboká úcta k životu, spravodlivosť, úcta k rozmanitosti, odlišnosti a jedinečnosti človeka, či society, striedmosť, zodpovednosť.
2. Aktivity realizované v regionálnych sekciách
SV OMEP svoju činnosť sústreďuje do aktivít, ktoré sa organizujú v 10 regionálnych sekciách (Bratislava a okolie, Nitra, Komárno, Banská Bystrica a okolie, Levice, Rimavská Sobota, Prešov, Košice, Hlohovec a Nové Zámky). Tieto aktivity rozdelíme do štyroch oblastí:
A. Aktivity, ktorých cieľom bolo skvalitňovať výchovno – vzdelávaciu prácu v materských školách
- odborno – metodické semináre na tému: Tvorba Školských vzdelávacích programov (všetky RS OMEP); Konkretizácia cieľov v plánoch výchovno – vzdelávacej činnosti, Rozbor DVD ukážok zameraných na využitie aktivizujúcich metód a foriem práce predprimárneho vzdelávania, Rozvíjanie predčitateľskej gramotnosti detí predškolského veku (Hlohovec); Rozvoj tvorivosti a kľúčových kompetencií detí predškolského veku a Od profesijných kompetencií učiteľov k učebným kompetenciám predškolákov v podmienkach rôznorodých potrieb detí (Nitra); Pedagogická diagnostika v materskej škole (Nové Zámky); Tvorba plánov výchovno – vzdelávacej činnosti a Organizačné formy denného poriadku a ich obsahová náplň (Prešov); Podpora vynárajúcej sa gramotnosti v predprimárnej edukácii a prezentácia Školského vzdelávacieho programu (Rimavská Sobota).
- priebežné vzdelávanie: Plánovanie, organizácia a realizácia (týždenných) kurikulárnych projektov v podmienkach súčasnej predškolskej edukácie a Rozvíjanie komunikačnej (čitateľskej, predčitateľskej) gramotnosti u detí predškolského veku v podmienkach súčasnej predškolskej výučby v rozsahu (Levice)
- praktické ukážky: Poďme sa spolu hrať – edukačné aktivity a hrové činnosti v zmysle ISCED 0 (Nové Zámky), Ako využiť vizuálne techniky v MŠ (Rimavská Sobota).
Pravidelná účasť členiek SV OMEP na odborno – metodických seminároch organizovaných v spolupráci s MsÚ, KŠÚ, MPC na území Slovenska, s Pedagogickými fakultami jednotlivých univerzít na Slovensku.
B. Aktivity s deťmi a pre deti predškolského veku a smerom k verejnosti
- prehliadky literárnej tvorivosti detí – Rozprávkové klbko a Slniečko (Rimavská Sobota a Hnúšťa); Predškoláčik a Malé Chalupkovo Brezno (Banská Bystrica a Brezno)
- prehliadky hudobnej tvorivosti – Spievanky, spievanky (Hlohovec), Zlatý slávik (Rimavská Sobota); Bystrický slávik a Brezniansky slávik (Banská Bystrica a Brezno)
- prehliadky výtvarnej a pracovnej tvorivosti – Môj autoportrét, Moja rozprávka (Banská Bystrica a Brezno), Dúhový kolotoč (zapojili sa všetky RS OMEP ); Svet okolo nás (Prešov); Rozšantená jeseň a Vianoce (Banská Bystrica a Brezno)
- prehliadky tvorivosti: Gemerská kytička a Slniečko (Rimavská Sobota)
- prehliadky motorických zručností detí – športová olympiáda (Banská Bystrica a Brezno)
- praktické ukážky: Hasiči a záchranári (Nitra), ľudové zvyky a ukážky ľudových remesiel (Rimavská Sobota)
- vystúpenia detí na verejnosti: napr. na konferenciách, dni mesta – Deti mestu, Deti deťom (Banská Bystrica a Brezno); Otvorené scény a Knižné hody ( Rimavská Sobota); Vianoce na hrade (Levice)
- prehliadka: Mladí zdravotníci(Levice)
- dni otvorených dverí v materských školách
- zapojenie materských škôl (16) do svetového projektu pod názvom Trvalo udržateľný rozvoj
C. Aktivity, ktorých cieľom je skvalitňovať riadiacu prácu a ďalšie vzdelávanie
- klub riaditeliek materských škôl
- odborný seminár: Tvorba Školských vzdelávacích programov a legislatívne zmeny týkajúce sa materských škôl (všetky RS OMEP); Evalvácia a autoevalvácia v práci riaditeľa materskej školy (Prešov)
- úprava metodickej príručky „Predškolská príprava detí v MŠ a rodine„ (Košice)
- vydanie metodického materiálu Zdravotná výchova v materskej škole publikované v „Dieťa a jeho svet“ (prostredníctvom vydavateľstva Raabe, autor: Mgr. Mariana Kollárová – Levice)
- kurz prvej pomoci (Levice)
- účasť členiek SV OMEP na sneme Spoločnosti pre predškolskú výchovu (Žilina)
- účasť členiek na odborno – pedagogická konferencia (Dudince) a odborno – vedeckej konferencii (Banská Bystrica)
D. Aktivity družobné a študijné – poznávacie
- návštevy v zahraničí: v Čechách – Praha (Banská Bystrica a Brezno a Bratislava), Grécko – (členky z RS OMEP Bratislava); Maďarsko –Budapešť (Banská Bystrica a Brezno); Poľsko – Varšava (SV OMEP)
- zahraničné návštevy na Slovensku: Srbsko, Česká republika; Poľsko, Maďarsko
- návšteva rôznych kultúrnych a spoločenských podujatí
- organizácia Dňa učiteľov
3. Významné výzvy a aktivity v roku 2010
- V apríli 2010 sa zúčastniť regionálneho európskeho mítingu a konferencie v Anglicku.
- V apríli zorganizovať študijno – poznávací zájazd do Olomouca (Česká republika).
- V máji zorganizovať odborno – vedeckú konferenciu v Prešove.
- V júni zorganizovať národnú konferenciu – vyhodnotenie svetového projektu v Bratislave.
- V auguste 2010 zúčastniť sa celosvetového kongresu OMEP vo Švédsku.
- V októbri 2010 naplánovať a zrealizovať konferenciu aj s členskou schôdzou.
V roku 2010 za kľúčové považujeme a SV OMEP bude participovať a snažiť sa o:
- Vytváranie a pripomienkovanie koncepčných materiálov a legislatívnych návrhov,
- Participovanie na národných projektoch,
- Aktívne partnerstvo s riešiteľským tímom, ktorý spolupracuje na výskumných úlohách ŠPÚ, MŠ SR
- Zabezpečenie spolupráce s vysokými školami a ďalšími inštitúciami pri výskume v oblasti predprimárnej edukácie,
- Realizácia rôznych prieskumov zameraných na predprimárnu edukáciu,
- Nadviazanie spolupráce s európskymi výbormi OMEP.
V Slovenskom výbore OMEP je registrovaných 450 členov a je zaregistrovaný ako združenie. Naše členky sa aktívne zapájajú do tvorby dôležitých strategických materiálov, ktoré sa týkajú predškolskej výchovy. V roku 2009 naše členky participovali na:
- Inovácii metodickej príručky k Tvorbe školských vzdelávacích programov
- Príprave tvorby Metodiky predprimárneho vzdelávania
- Inovácii metodickej príručky pre rodičov a učiteľky materských škôl: Predškolská príprava detí v materskej škole a v rodine
- Obsahu jednotlivých modulov v rámci Národného projektu: Vzdelávanie pedagogických zamestnancov materských škôl ako súčasť reformy vzdelávania .
Štyri naše členky sú v poradnom výbore ministra školstva a tvoria dôležitý článok v procese schvaľovania a prijímania nových koncepcií a legislatívy. Predsedníčka SV OMEP bola v komisii na posudzovanie projektov „Elektronizácia a revitalizácia materských škôl 2009“
a je členkou celoslovenskej sekcie Predprimárneho vzdelávani (pri MŠ SR.)
V Banskej Bystrici 4.3.2010 PaedDr. Monika Miňová, PhD.
predseda SV OMEP