ORGANISATION MONDIALE POUR L’EDUCATION PRESCOLAIRE
WORLD ORGANISATION FOR EARLY CHILDHOOD EDUCATION
ORGANIZACIÓN MUNDIAL PARA LA EDUCACION PREESCOLAR
MŠ Jurkovičová 17, 08001 Prešov, e-mail: minova@unipo.sk, mobil:0903117772
Správa o činnosti Slovenského výboru Svetovej organizácie pre predškolskú výchovu (OMEP)
za rok 2010
1. Významné konferencie
A. Perceptuálno-motorické učenie sa v predprimárnej edukácii v kontexte súčasnej kurikulárnej reformy
Slovenský výbor Svetovej organizácie pre predškolskú výchovu – OMEP, Ministerstvo školstva Slovenskej republiky, Mesto Prešov, Prešovská univerzita v Prešove Pedagogická fakulta a Fakulta Športu zorganizovali 14. – 15. 5. 2010 v Prešove vedecko – odbornú konferenciu s medzinárodnou účasťou pod názvom Perceptuálno-motorické učenie sa v predprimárnej edukácii v kontexte súčasnej kurikulárnej reformy pod záštitou podpredsedu vlády a ministra školstva Slovenskej republiky Jána Mikolaja.
Cieľom vedecko – odbornej konferencie bolo poukázať na dôležité obsahové zmeny, výskumné a metodické zistenia v perceptuálno-motorickej oblasti v súlade so základnými dokumentmi v predprimárnej edukácii.
Konferenciu otvoril a slávnostné príhovory predniesol: rektor Prešovskej univerzity v Prešove prof. RNDr. René Matlovič, PhD., primátor mesta JUDr. Pavel Hagyari a dekan Pedagogickej fakulty Prešovskej univerzity v Prešove prof. PhDr. Milan Portík, PhD.
S hlavnými referátmi na vedecko – odbornej konferencii vystúpili:
prof. PaedDr. Ján Junger, PhD. – Fakulta športu PU v Prešove (SR),
doc. PhDr. Hana Dvořáková,CSc. – Univerzita Karlova Praha (ČR),
PaedDr. Vlasta Gmitrová – Štátna školská inšpekcia, Školské inšpekčné centrum Prešov (SR),
Dr. Jolanta Gabzdyl – Wyzsa szkola ekomomii, Turystiki i nauk spoloznych w Kielcach (PL).
V popoludňajších hodinách v troch sekciách referáty prezentovalo 34 odborníkov zo Slovenska, Českej republiky a Poľska, ktorých referáty prezentovali a dokumentovali problematiku preceptuálno – motorickej oblasti v rovine:
- Štátneho vzdelávacieho programu ISCED 0 – predprimárne vzdelávanie,
- okruhov, oblastí, štandardov a kompetencií,
- prierezových tém,
- hrubej a jemnej motoriky,
- grafomotoriky a vizuomotoriky,
- aktivít realizovaných v konkrétnych materských školách.
Závery vyplývajúce z konferencie:
- Venovať zvýšenú pozornosť operacionalizácii cieľov v perceptuálno – motorickej oblasti a dbať na správnu formuláciu otázok pri vedení dieťaťa a evalvácii výchovno – vzdelávacej činnosti.
- Cieľavedome využívať integrované možnosti perceptuálno – motorického učenia sa v kontexte predprimárnej edukácie.
- Inovovať metódy edukačnej práce, eliminovať striktné direktívne rozhodovanie, sústredenie na chybu, súťaženie, malý rešpekt k individualite.
- Podporovať aktivitu detí a tvorivý potenciál, ich vlastné nápady, pozitívne príklady. Hľadať vlastného riešenia pohybových úloh i v tej najjednoduchšej forme, podporiť ďalšie kompetencie k riešeniu problémov všeobecne.
- Upriamiť zvýšenú pozornosť na:
- každodenné cvičenie,
- denné pohybové činnosti (3 hodiny), pri ktorej má mať dieťa 150 pulzov za minútu,
- striedanie riadených a neriadených aktivít v priebehu dňa,
- používanie rôzneho náčinia a náradia pri cvičení,
- premyslený výber zdravotných cvikov,
- dostatočne dlhý pohyb na čerstvom vzduchu vonku,
- dostatok bezpečného priestoru na pohybové hry a cvičenie v triede,
- vhodnú obuv a odev počas cvičenia,
- správny a kultivovaný pohybový vzor učiteľky pri predvádzaní cvikov a pohybových úkonov,
- minimalizovanie zhotovovania detských výtvarných a pracovných produktov podľa jednotného prototypu (časté používanie šablón),
- voľné zaobchádzanie s materiálom a nástrojmi,
- správne držanie a manipulovanie so štetcom a nožnicami,
- správne držanie grafického materiálu,
- na správnu polohu tela detí pri sedení a na sklon plochy papiera.
Súčasťou programu konferencie bola aktívna a tvorivá účasť prítomných 180 účastníkov v tvorivo-edukačných aktivitách (pohybovej, prírodovednej, matematicko-logickej, jazykovej a komunikatívnej, informačnej, pracovnej, hrovej, grafomotorickej, etickej a umelecko-expresívnej, umelecko-expresívnych (hudobnej, výtvarnej, tvorivej dramatiky). Tvorivo edukačné aktivity viedli kvalifikovaní odborníci z akademickej obce Pedagogickej fakulty Prešovskej univerzity v Prešove a prizvaní odborníci z radov učiteliek materských škôl.
B. Trvalo udržateľný rozvoj očami detí predškolského veku
Slovenský výbor Svetovej organizácie pre predškolskú výchovu (OMEP), Ministerstvo školstva SR, Úrad vlády SR a Pedagogická fakulta Prešovskej univerzity v Prešove zorganizovali 2.6.2010 v Bratislave vedecko – odbornú konferenciu s medzinárodnou účasťou pod názvom Trvalo udržateľný rozvoj očami detí predškolského veku pod záštitou Jána Mikolaja podpredsedu vlády a ministra školstva SR a Dušana Čaploviča podpredsedu vlády SR pre vedomostnú spoločnosť, európske záležitosti, ľudské práva a menšiny.
Cieľom vedecko – odbornej konferencie bolo poukázať na teoretické a výskumné zistenia v oblasti trvalo udržateľného rozvoja očami detí predškolského veku. Konferencie sa zúčastnili vzácni hostia, ktorí prítomných účastníkov konferencie pozdravili a predniesli slávnostné príhovory:
Ján Mikolaj – podpredseda vlády a minister školstva SR, Dušan Čaplovič podpredseda vlády SR pre vedomostnú spoločnosť, európske záležitosti, ľudské práva a menšiny, Milada Rabušicová – viceprezidentka OMEP pre Európu a Eva Gašparová – predsedníčka Spoločnosti pre predškolskú výchovu. Po slávnostných príhovoroch nasledovali hlavné príspevky. Predniesli ich: doc. PhDr. Dušan Čaplovič, DrSc. (SR), PhDr. Viera Hajdúková (SR), prof. PhDr. Milada Rabušicová, PhD. (ČR) a PaedDr. Monika Miňová, PhD. (SR).
V popoludňajších hodinách vystúpilo 27 odborníkov zo Slovenska, Českej republiky a Poľska, ktorých príspevky boli zamerané na prezentáciu poznatkov, názorov a zistení o problematike trvalo udržateľného rozvoja z rôznych oblastí predškolskej výchovy a edukácie. Súčasťou sprievodných aktivít konferencie bola prezentácia jednotlivých materských škôl zapojených do svetového projektu. Účastníci konferencie si vypočuli prednesené referáty, ktoré prezentovali a dokumentovali trvalo udržateľný rozvoj prostredníctvom:
- Umenia
- Prírodovedných disciplín
- Aktivít realizovaných v konkrétnych materských školách
Vypočuli sme si veľmi kvalitné príspevky, ktoré sú uverejnené v zborníku. Dúfame, že budú pre všetkých kolegov z teórie a pedagogickej praxe inšpiráciou do ďalšej ich náročnej a záslužnej práce. Výsledky svetového projektu za Slovenskú republiku boli prezentované na svetovom kongrese OMEP 11.-13.8.2010 v Göteborgu vo Švédsku.
Z konferencie vyplývajú tieto závery:
- Poznávať jeden druhého a poznávať podmienky života detí v rôznych častiach sveta. Uvedomovať si rodové (gendrové) rozdiely a výzvy vyplývajúce z tradičných gendrových rolí a modelov v materských školách. Podporovať participáciu a vplyv detí založenú na rovnakých právach, možnostiach a povinnostiach.
- Zabezpečiť vzdelávanie pre všetkých. Aktívne podporovať detské učenie a rozvoj, poskytovať široké príležitosti pre plný rozvoj potenciálu dievčat a chlapcov, viesť detí k prijatiu plnej zodpovednosti ako občanov a učiť ich patričným rozhodnutiam v súčasnosti a v budúcnosti.
- Vytvárať cítenie pre prírodu, žiť s prírodou, zameriavať sa na prírodu a životné prostredie ako na predmety a prostriedky učenia. Pomocou hry a učenia sa poukazovať na ekologické problémy a výzvy.
- Dosiahnuť trvalo udržateľný rozvoj predpokladá a vyžaduje si zmenu správania, postojov, hodnotových orientácií, spôsobov riešenia problémov a dosahovania stanovených cieľov tak, aby sa dosiahla čo najvyššia kvalita života jedinca, celej spoločnosti ale aj života na planéte Zem všeobecne.
- Chápať trvalo udržateľný rozvoj ako komplexnú prierezovú problematiku, týkajúcu sa celej spoločnosti, ktorá si vyžaduje spoluprácu a spoluúčasť všetkých skupín obyvateľstva, vrátane detí predškolského veku a samozrejme učiteliek materských škôl.
- Prispievať k trvalo udržateľnému rozvoju prostredníctvom plnenia/dosahovania špecifických cieľov a aktivít, ktoré sú súčasťou tém v školských vzdelávacích programoch.
- Zapojiť sa do druhej fázy svetového projektu, ktorá by mala byť zameraná na implementáciu tematiky trvalo udržateľného rozvoja do predprimárneho vzdelávania prostredníctvom konkrétnych, prakticky orientovaných projektov.
C. Predprimárne vzdelávanie v metamorfózach času
Slovenský výbor Svetovej organizácie pre predškolskú výchovu (OMEP), RS OMEP Nové Zámky, Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR a mesto Nové Zámky organizovali 15. – 16. 10. 2010 v Nových Zámkoch odborno – pedagogickú konferenciu s medzinárodnou účasťou pod názvom Predprimárne vzdelávanie v metamorfózach času.
Cieľom odborno – pedagogickej konferencie bolo poukázať v medzinárodnom kontexte na determinanty predprimárneho vzdelávania, ktoré v rámci obsahovej reformy a transformačných zmien tvoria edukačnú realitu a vytvoriť východiská pre odbornú diskusiu v oblasti predprimárneho vzdelávania.
Slávnostnými príhovormi nás poctili: Viera Hajdúková – Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR, Gejza Pischinger – primátor mesta Nové Zámky, Eva Gašparová – predsedkyňa Spoločnosti pre predškolskú výchovu. Hlavné príspevky predniesli: PhDr. Viera Hajdúková, PhD. (SR), PaedDr. Dušan Kostrub, PhD.(SR), Doc. PhDr. Eva Šmelová, Ph.D. (ČR), Mgr. Norberta Sági, PhD.(MĽR), PhDr. Viera Hajdúková, PhD. – PaedDr. Katarína Guziová (SR). V pléne vystúpilo a odprezentovalo 21 prihlásených účastníkov svoje vedecko – odborné príspevky. Počas dvojdňovej konferencie 198 účastníkov navštívilo materské školy v okolí mesta Nové Zámky aj priamo v Nových Zámkoch. V nasledujúci deň konferencie sa uskutočnila panelová diskusia na tému Predprimárne vzdelávanie v súčasnej edukačnej realite pod vedením: doc. PhDr. Márie Podhájeckej, CSc., PhDr. Viery Hajdúkovej, PhD., PaedDr. Moniky Miňovej, PhD., PaedDr. Zlatice Hagerovej, Mgr. Janky Králikovej, Mgr. Jadranky Földesovej, PaedDr. Jany Bolebruchovej, PaedDr. Márie Kondelčíkovej, Mgr. Evy Mujkošovej.
Z konferencie vyplývajú tieto závery:
- Predškolskú výchovu chápať ako predprimárne vzdelávanie a považovať ju za produkt súčasnej vyspelej doby.
- Materskú školu chápať ako inštitúciu, ktorá je založená na princípoch celostného rozvoja dieťaťa, s hlbokým chápaním detského sveta a psychiky, najvhodnejšie miesto prípravy dieťaťa pre život a školu.
- Dosahovať ciele v zmysle novej koncepcie a čo najviac sa približovať k ideálu výchovy a vzdelávania, ktorý smeruje k človeku dobrému, múdremu aktívnemu, šťastnému a zodpovednému.
- V edukačnom procese materskej školy rozvíjať osobnosť dieťaťa predškolského veku po všetkých stránkach: kognitívnej, sociálno – emocionálnej, perceptuálno – motorickej prostredníctvom hry, učenia a práce.
- Prispôsobiť stratégie výchovno-vzdelávacej činnosti a učebné zdroje individuálnym potrebám, záujmom a požiadavkám jednotlivých detí.
- Inovovať metódy edukačnej práce, eliminovať striktné direktívne rozhodovanie, sústredenie na chybu, súťaženie, malý rešpekt k individualite.
- Podporovať aktivitu detí a tvorivý potenciál, ich vlastné nápady, pozitívne príklady. Hľadať vlastné riešenia úloh i v tej najjednoduchšej forme, podporiť ďalšie kompetencie k riešeniu problémov všeobecne.
- Uvedomovať si rodové (gendrové) rozdiely a výzvy vyplývajúce z tradičných gendrových rolí a modelov v materských školách.
- Podporovať participáciu a vplyv detí založenú na rovnakých právach, možnostiach a povinnostiach.
- Profesijné spôsobilosti zdokonaľovať a rozvíjať prostredníctvom kontinuálneho vzdelávania a osobnej kultivovanosti každej učiteľky.
- Kontinuálnym vzdelávaním učiteliek pre materské školy vytvoriť vzdelanostnú základňu pre rozvoj pedagogického myslenia v širšom kontexte.
2. Aktivity realizované v regionálnych sekciách
SV OMEP svoju činnosť sústreďuje do aktivít, ktoré sa organizujú v 10 regionálnych sekciách (Bratislava a okolie, Nitra, Komárno, Banská Bystrica a okolie, Levice, Rimavská Sobota, Prešov, Košice, Hlohovec a Nové Zámky). Tieto aktivity rozdelíme do šiestich oblastí:
A. Aktivity, ktorých cieľom bolo skvalitňovať výchovno – vzdelávaciu prácu v materských školách
- odborno – metodické semináre na tému: Realizácia a prezentácia Školských vzdelávacích programov (všetky RS OMEP); Rozvíjanie tvorivosti detí cez výtvarné diela (Banská Bystrica a Brezno), Rozvoj komunikatívnych kompetencií s dôrazom na predčitateľskú gramotnosť (Hlohovec); Plánovanie a projektovanie v podmienkach MŠ (Komárno),
- praktické ukážky: technicko – kreatívna tvorivá dielňa (Komárno)
Pravidelná účasť členiek SV OMEP na odborno – metodických seminároch organizovaných v spolupráci s MsÚ, KŠÚ, MPC na území Slovenska, s Pedagogickými fakultami jednotlivých univerzít na Slovensku.
B. Aktivity s deťmi a pre deti predškolského veku a smerom k verejnosti
- prehliadky literárnej tvorivosti detí: Rozprávkové klbko a Slniečko (Rimavská Sobota); Predškoláčik a Malé Chalupkovo Brezno (Banská Bystrica a Brezno)
- prehliadky hudobnej tvorivosti: Spievanky, spievanky (Hlohovec), Zlatý slávik (Rimavská Sobota); Bystrický slávik a Brezniansky slávik (Banská Bystrica a Brezno); Gemerské folklórne slávnosti v Klenovci (Rimavská Sobota);
- prehliadky výtvarnej a pracovnej tvorivosti: Môj deň v MŠ, Dúhový svet, Rozšantená jeseň, Vianoce (Banská Bystrica a Brezno); Dúhový kolotoč (zapojili sa všetky RS OMEP ); Svet okolo nás (Prešov); Rok v materskej škole (Hlohovec); Dúhový svet rozprávok (Komárno); výstavka výtvarných prác (Rimavská Sobota);
- prehliadky tvorivosti: Gemerská kytička, (Rimavská Sobota)
- prehliadky motorických zručností detí: športová olympiáda (Banská Bystrica a Brezno)
- praktické ukážky: Zo záhrady do komôrky (Rimavská Sobota)
- vystúpenia detí na verejnosti: napr. na konferenciách, dni mesta – Deti mestu, Deti deťom (Banská Bystrica a Brezno); Vianoce na hrade (Levice); Otvorené scény, Deň rodiny ( Rimavská Sobota)
- dni otvorených dverí v materských školách
- zapojenie materských škôl do svetového projektu pod názvom Trvalo udržateľný rozvoj (Bratislava, Nitra, Banská Bystrica a Brezno, Hlohovec, Rimavská Sobota, Prešov, Košice)
C. Aktivity, ktorých cieľom je skvalitňovať riadiacu prácu a ďalšie vzdelávanie
- klub riaditeliek materských škôl
- odborné stretnutia: Realizácia a prezentácia Školských vzdelávacích programov a legislatívne zmeny týkajúce sa materských škôl (všetky RS OMEP); Hospitácie a hospitačné záznamy, Uplatňovanie legislatívy a právnych predpisov v MŠ (Hlohovec)
- príprava Metodiky predprimárneho vzdelávania (viaceré členky SV OMEP)
- účasť členiek SV OMEP na sneme Spoločnosti pre predškolskú výchovu (Ružomberok)
- účasť členiek na vedecko – odbornej konferencii v Prešove a v Bratislave a odborno – pedagogickej konferencii v Nových Zámkoch
- zapojenie členiek SV OMEP do prieskumu zameraného na Perceptuálno – motorickú oblasť v materskej škole
D. Aktivity družobné a študijné – poznávacie
- návštevy v zahraničí: Maďarsko –Budapešť (Banská Bystrica a Brezno); Poľsko – Krakov (Banská Bystrica a Brezno)
- zahraničné návštevy na Slovensku: Srbsko, Česká republika; Poľsko, Maďarsko
- kurz prvej pomoci (Levice)
E. Aktivity vo vnútri RS OMEP
- Uskutočnené členské schôdze podľa plánu práce – Banská Bystrica a Brezno, Hlohovec, Komárno, Nové Zámky
- Príprava a realizácia konferencie celoslovenskej výtvarnej súťaže Dúhový kolotoč – Banská Bystrica a Brezno
- Príprava a organizácia konferencie – Prešov, Nové Zámky a Bratislava
- Posedenie z príležitosti „Dňa učiteľov“ – Banská Bystrica a Brezno
- Návšteva kultúrnych podujatí – Banská Bystrica a Brezno
- Návšteva a výmena skúseností v materských školách v Maďarsku, Poľsku – Banská Bystrica a Brezno
F. Významné aktivity realizované v RS OMEP
Prieskum v materských školách:
V období od 1.1 do 28.2.2010 bol realizovaný prieskum prostredníctvom neštandardizovaného dotazníka, ktorý bol zameraný na realizáciu perceptuálno-motorickej oblasti v edukačnom procese materskej školy. Prieskumu sa zúčastnilo 495 respondentov zo všetkých RS OMEP.
Tabuľka 1 Počet respondentov podľa dĺžky pedagogickej praxe
Pedagogická prax |
Počet respondentov |
% |
Riaditeľky |
Učiteľky |
||
n |
% |
n |
% |
|||
0-5 |
36 |
7,2 |
1 |
0,7 |
35 |
9,7 |
6-10 |
27 |
5,4 |
1 |
0,7 |
26 |
7,3 |
11-15 |
23 |
4,6 |
2 |
2,3 |
21 |
5,8 |
16-20 |
58 |
11,7 |
10 |
7,3 |
48 |
13,4 |
21-25 |
98 |
19,7 |
17 |
12,3 |
81 |
22,5 |
26-30 |
120 |
24 |
28 |
20,5 |
92 |
25,5 |
31-35 |
77 |
15,5 |
65 |
48,1 |
12 |
3,3 |
36 a viac |
56 |
11 |
11 |
8,1 |
45 |
12,5 |
Spolu |
495 |
100 |
135 |
100 |
360 |
100 |
V tabuľke 1 uvádzame počet respondentov z pohľadu dĺžky pedagogickej praxe a zároveň ich pozície riaditeľa alebo učiteľky materskej školy. Z počtu 495 respondentiek bolo 360 (72,7%) učiteliek a 135 (27,3%) riaditeliek materských škôl. Do prieskumu sa najviac zapojilo respondentov s dĺžkou praxe 26-30 rokov (24%) a najmenej s dĺžkou praxe 11-15 rokov (4,6%). 65 riaditeliek (48,1%) má dĺžku praxe 31-35 rokov. Vzorku tvorilo aj 7,2% začínajúcich učiteliek.
Tabuľka 2 Pôsobisko podľa dĺžky pedagogickej praxe
Pedagogická prax |
Mesto |
Vidiek |
||
n |
% |
n |
% |
|
0-5 |
22 |
5,9 |
14 |
11,21 |
6-10 |
18 |
4,8 |
9 |
7,1 |
11-15 |
13 |
3,5 |
10 |
7,9 |
16-20 |
41 |
11,1 |
17 |
13,5 |
21-25 |
77 |
20,8 |
21 |
16,6 |
26-30 |
89 |
24,1 |
31 |
24,6 |
31-35 |
63 |
17,1 |
14 |
11,2 |
36 a viac |
46 |
12,5 |
10 |
7,9 |
Spolu |
369 |
100 |
126 |
100 |
Z mestských materských škôl sa zúčastnilo 369 respondentov (74,5%) a z vidieckych materských škôl 126 respondentov (25,5%) z celkového počtu respondentov. V meste pracuje 24,1% učiteliek z dĺžkou pedagogickej praxe 26 – 30 rokov a len 3,5% učiteliek má pedagogickú prax 11 – 15 rokov. Približne tento stav evidujeme aj na vidieku, kde 24,6% učiteliek má dĺžku pedagogickej praxe 26 – 30 rokov. 7,1% respondentov je učiteľkami, ktoré majú dĺžku pedagogickej praxe 6 – 10 rokov.
Je možné konštatovať, že výsledky prieskumu na vzorke 495 respondentov v perceptuálno – motorickej oblasti, skoro dva roky po schválení Štátneho vzdelávacieho programu ISCED 0 – predprimárne vzdelávanie a jeho aplikácii do výchovno – vzdelávacej činnosti, sú nie veľmi uspokojivé. Najväčší problém je pri plánovaní výchovno – vzdelávacej činnosti a operacionalizácii cieľov. Z ostatných zistení si čitatelia príspevku, ktorý je uverejnený v zborníku z konferencie (www.omep.sk) môžu urobiť prehľad o iných materských školách a inšpirovať sa pre rozšírenie svojej ponuky smerom k deťom a ich rodičom.
Svetový projekt:
Do svetového projektu s názvom Trvalo udržateľný rozvoj bolo zapojených 17 materských škôl. 16 materských škôl je mestských a 1 materská škola je vidiecka. Rozhovor viedlo 17 učiteliek materských škôl z toho 10 vysokoškolsky vzdelaných. Na Slovensku pôsobí 10 Regionálnych sekcií OMEP. Do svetového projektu sa zapojilo 7 Regionálnych sekcií OMEP (Bratislava, Hlohovec, Nitra, Rimavská Sobota, Banská Bystrica, Prešov a Košice). Rozhovorov o logu svetového kongresu sa zúčastnilo 246 detí. V mesiacoch november a december 2009 prebiehali v týchto materských školách rozhovory s deťmi, ktoré si učiteľky materských škôl zaznamenávali. Deti diskutovali s učiteľkami, prezerali si encyklopédie, vznikali výtvarné práce a fotografie detí pri daných činnostiach. Tieto aktivity boli miestneho charakteru v interiéroch a exteriéroch materských škôl.
Tabuľka 1 Vzorka detí zapojených do svetového projektu
Vek detí | Dievčatá | Chlapci | Spolu |
Do 3 rokov |
1 |
3 |
4 |
3-4 ročné |
11 |
23 |
34 |
4-5 ročné |
67 |
66 |
133 |
6 ročné |
42 |
33 |
75 |
Spolu |
121 |
125 |
246 |
Všetky rozhovory boli realizované v dopoludňajších hodinách v materskej škole individuálnou formou, len v jednej materskej škole s počtom deti 8 a 5 bol realizovaný skupinový rozhovor. Zaznamenané odpovede detí sme spočítali a zatriedili do vzniknutých kategórií (bližšie informácie na www.omep.sk).
Deťom a učiteľkám sa tento projekt páčil a priniesol inšpirujúci pohľad do ich aktivít v materskej škole. Myslím si, že sa učiteľky spolu s deťmi budú cieľavedomejšie zamýšľať nad podstatou a filozofiou tak náročného pojmu, ale aj obsahu ako je trvalo udržateľný rozvoj už aj z optiky (vnímania) detí materských škôl. Na Slovensku sa v materských školách intenzívne venujeme problematike ekologickej a environmentálnej výchovy v mestách aj na vidieku. Akýkoľvek zaujímavý podnet, ako bol tento v podobe zapojenia sa do svetového projektu, môže obohatiť, skvalitniť a rozšíriť obzor poznania pani učiteľkám a im zvereným deťom.
V roku 2010 – 2011 pokračujeme v realizácii svetového projektu.
3.Významné výzvy a aktivity v roku 2011
V roku 2011 plánuje SV OMEP zorganizovať:
– študijno – poznávací zájazd do Olomouca (Česká republika), Budapešti (Maďarsko)
– vedecko – odbornú konferenciu zameranú na HRU a národnú konferenciu k Trvalo udržateľnému rozvoju (vyhodnotenie 2. časti svetového projektu)
V roku 2011 ďalej za kľúčové považujeme a SV OMEP bude participovať a snažiť sa o:
– Vytváranie a pripomienkovanie koncepčných materiálov a legislatívnych návrhov,
– Participovanie na národných projektoch,
– Aktívne partnerstvo s riešiteľským tímom, ktorý spolupracuje na výskumných úlohách ŠPÚ, MŠVV a Š SR,
– Zabezpečenie spolupráce s vysokými školami a ďalšími inštitúciami pri výskume v oblasti predprimárnej edukácie,
– Realizácia rôznych prieskumov zameraných na predprimárnu edukáciu,
– Pokračovanie v realizácií svetového projektu,
– Nadviazanie spolupráce s európskymi výbormi OMEP.
V Slovenskom výbore OMEP je registrovaných 716 členov a je zaregistrovaný ako združenie. Naše členky sa aktívne zapájajú do tvorby dôležitých strategických materiálov, ktoré sa týkajú predškolskej výchovy. V roku 2010 naše členky participovali na:
– Príprave tvorby Metodiky predprimárneho vzdelávania
– Obsahu jednotlivých modulov v rámci Národného projektu: Vzdelávanie pedagogických zamestnancov materských škôl ako súčasť reformy vzdelávania .
Naše členky sú v poradnom orgáne ministra školstva, v expertných skupinách na MŠVV a Š SR, odbornej sekcii pri ŠPÚ a tvoria dôležitý článok v procese schvaľovania a prijímania nových koncepcií a legislatívy. Predsedníčka SV OMEP je členkou celoslovenskej sekcie Predprimárneho vzdelávania (pri MŠVVaŠ SR.). Predsedníčka RS OMEP Bratislava ing. Katarína Koledová reprezentovala Slovensko na svetovom kongrese vo Švédsku, kde informovala účastníkov stretnutia o realizácií a výsledkoch zapojenia SV OMEP do svetového projektu.
Najbližšie európske zasadnutie OMEP bude v roku 2011 na Cypre a v roku 2012 vo Varšave. Svetový kongres OMEP v roku 2011 bude v Hon Kongu a v roku 2012 v Brazílii.
PaedDr. Monika Miňová, PhD.
predseda SV OMEP